Loading...

4 powody, dla których warto dodać nasiona chia do codziennego jadłospisu

Pierwszy: Około 1/3 część nasiona chia to kwasy tłuszczowe, a wśród nich 60-64% stanowi a-linolenowy kwas tłuszczowy Omega-3. W nasionach obecny jest także kwas tłuszczowy Omega-6. Żadna odkryta do tej pory roślina, ani żadne nasiona oleiste nie zawierają więcej tych kwasów tłuszczowych niż nasiona Chia. Posiadają ich więcej nawet od łososia!

Do czego potrzebne są nam kwasy Omega-3?

  • są składnikiem każdej błony komórkowej, dbają o optymalne odżywienie i odtruwanie komórek
  • obniżają poziom cholesterolu
  • podwyższają poziom dobrego cholesterolu HDL
  • wzmacniają układ odpornościowy
  • regulują ciśnienie krwi
  • zapobiegają zapaleniom

Kwasy Omega-3 i Omega-6 są antagonistami i konkurują o te same enzymy. Przeważnie jemy zbyt dużo pokarmów zawierających kwasy Omega-6, co prowadzi do braku równowagi w organizmie, czyli homeostazy. Stosunek kwasów tłuszczowych Omega-3 do Omega-6 w nasionach chia jest korzystny i prowadzi do równowagi. Inne korzystne produkty to: olej lniany, nasiona lnu, olej z nasion chia, fasola czerwona, surowy szpinak.

Drugi: Chia, co rzadko zdarza się w przypadku zbóż, są bogate w składniki mineralne. Posiadają szczególnie dużo wapnia (4,6 raza więcej niż mleko) , potasu, żelaza i fosforu. Ponadto zawierają znaczące ilości mikroelementów, takich jak bor, mangan, miedź i cynk.

Trzeci: Witaminy w Chia:

  • roślinna witamina A – w przeciwieństwie do witaminy A pochodzenia zwierzęcego, nie można jej przedawkować,
  • witamina E – aż 29,1mg w 100g Chia, jest jednym z najważniejszych przeciwutleniaczy,
  • śladowe ilości każdej witaminy z grupy B

Czwarty: Pełna gama przeciwutleniaczy zawartych w Chia chroni kwasy tłuszczowe przed jełczeniem. Przeciwutleniacze chronią komórki przed wolnymi rodnikami, sprzyjającymi powstawaniu takich chorób jak cukrzyca, reumatyzm czy rak.

Nasiona Chia posiadają znacznie więcej innych cennych właściwości dla ludzkiego organizmu. Więcej wiadomości znajdziecie w pozycji Barbary Simonsohn.  Autorka od 20 lat zajmuje się tematyką odżywiania, a w tej książce (336 stron!) zdradza zdumiewające właściwości nasion Chia. Oprócz tego, w książce znajdziecie 111 przepisów z nasionami chia.

Lektura odpowiednia dla sportowców i osób świadomych tego co jedzą.

Przykładowe wykorzystanie nasion chia: wsypujemy nasiona do odpowiedniej ilości wody, odstawiamy na chwilę. Gdy utworzy się „galaretka” dodajemy do owsianki – pysznie i zdrowo!

 

Bibliografia: B. Simonsohn, Nasiona Chia. Aztecki sekret zdrowia, 2015.

Między półkami

Krzem – dlaczego warto go spożywać?

Podstawowe wiadomości o krzemie Krzem jest pierwiastkiem oznaczanym w układzie okresowym jako Si. W przyrodzie nie występuje w stanie wolnym, może łączyć się z tlenem tworząc dwutlenek krzemu. Krzem w postaci...

Czytaj więcej

Odkryj niesamowite korzyści zdrowotne ko…

Z tej książki dowiesz się, dlaczego produkty z kokosa określane są mianem naturalnych antybiotyków, których zakres działania przewyższa inne środki zwalczające czynniki chorobotwórcze, a przy tym nie wywołują skutków ubocznych.

Czytaj więcej

Logowanie

utwórz nowe konto